25 d’agost 2006

Tornem-hi!

Després d’unes setmanes de descans, avui reprenc l’aventura d’escriure anotacions al bloc. Aquests dies he aprofitat per descansar, viatjar una mica i carregar les piles al màxim. D’aquí pocs dies encetarem un nou curs polític d’intensa activitat, amb dues cites electorals previstes. La primera, eleccions al Parlament de Catalunya, per Tots Sants, el dia 1 de novembre. La segona, eleccions municipals, a finals de maig.

De totes maneres, malgrat els meus esforços per intentar desconnectar de la vida política durant unes setmanes, quan aquest mes d’agost llegia determinades noticies que apareixien a la premsa, en alguns moments he tingut la temptació de connectar-me a internet i escriure alguna cosa al bloc. L’anunci per part del Ministerio de Fomento de la licitació del tram Abrera-Terrassa del Quart Cinturó, amb el vist-i-plau del Conseller Nadal, i les declaracions d’aquest Conseller dient que el Quart Cinturó serà el tema principal de la comissió d’infrastructures Estat-Generalitat que s’ha de crear aquest setembre, han estat noticies que no he celebrat gens.

És cert que cal buscar solucions a la connectivitat entre el Vallès Occidental i el Baix Llobregat, però jo no tinc gens clar que la construcció del Quart Cinturó sigui la millor opció. Per mi està ben clar que el Quart Cinturó no està pensat com una via per connectar dues comarques. No cal una autopista de 3 carrils per banda per connectar Abrera amb Terrassa. A ningú se li escapa que la concepció del Quart Cinturó que té el Ministerio de Fomento és en clau espanyola, i que aquest projecte només respon a la voluntat de construir una nova autopista per transportar mercaderies entre Espanya i França; és lògic pensar que des del Govern Espanyol en cap moment hagin tingut la idea de construir aquesta autopista per millorar la connectivitat comarcal de Catalunya. De fet, millorar la connectivitat comarcal de Catalunya no és competència del Govern Espanyol. Doncs per què ho hauria de fer el Govern Espanyol, si no es la seva competència?

El tram Abrera-Terrassa només és el primer tram d’aquesta nova autopista, que ben aviat intentaran allargar cap al nord i cap al sud. La connectivitat entre el Vallès Occidental i el Baix Llobregat és només l’excusa del PSOE per començar a construir el Quart Cinturó. S’ha demostrat que al Ministerio de Fomento els importa ben poc l’impacte que té el Quart Cinturó al pas pel nostre poble i pel nostre país. No els ha importat gens que tots els grups polítics de l’Ajuntament de Viladecavalls s’hagin posicionat de forma unànime contra el traçat actual d’aquesta infraestructura. A l’hora de redactar el projecte definitiu, des del Ministerio no s’han respectat ni les al·legacions que en el seu dia ells mateixos van acceptar com a vàlides per incloure al projecte definitiu. La Glòria Ullès –la meva companya al grup municipal d’Esquerra– ho va poder comprovar personalment fa pocs mesos, quan a finals de maig va viatjar expressament a Madrid i es va reunir amb responsables del Ministerio de Fomento i diputats d’Esquerra per intentar cercar alguna possiblitat d’incloure al projecte del tram Abrera-Terrassa les al·legacions que s’havien perdut pel camí. Malgrat els nostres esforços, no va ser possible tornar a incloure les al·legacions al projecte.

I ara als del PSOE els corre pressa invertir a Catalunya. M’imagino que necessiten escenificar que, gracies al nou Estatut, el Govern Espanyol farà més inversions en infraestructures a Catalunya, i ho fan amb l’únic projecte de gran infraestructura que tenen previst al nostre país. És trist, però a Fomento no tenen cap més projecte de grans infraestructures per Catalunya. Aquest és l’únic, i per això l’han licitat a corre cuita. L’actuació en clau electoralista per salvar el seu candidat a la presidència de la Generalitat és l’altre motiu pel qual els corre tanta pressa la construcció del Quart Cinturó.

Cada cop que passen aquesta mena de coses jo em faig la mateixa pregunta: No seria més lògic que el Govern Espanyol transferís a la Generalitat els diners necessaris per executar el Quart Cinturó, i que fos la Generalitat de Catalunya qui, amb col·laboració amb els ajuntaments afectats, prengués les mesures més adequades per connectar el Vallès Occidental i el Baix Llobregat? No seria més lògic que fos la Generalitat qui tingués la clau de la caixa per fer inversions a Catalunya enlloc del Govern Espanyol? Per mi és evident que hauria de ser la Generalitat, i no el Govern espanyol, l’administració que hauria de tenir els diners i les competències per executar grans infraestructures a Catalunya. Segur que d’aquesta manera les grans infraestructures es construirien segons les necessitats pel desenvolupament del nostre país, i d’una forma molt més respectuosa amb el territori.

En aquest sentit, des de la secretaria d’infraestructures d’ERC-Vallès Occidental es va elaborar, durant la tardor de 2005, un ampli document de treball on es va definir un pla de mobilitat al Vallès Occidental. Molts representants de seccions locals d’Esquerra (jo mateix vaig representar la nostra Secció Local) vam treballar activament en la redacció d’aquest document, que va néixer de la necessitat de donar una alternativa a l'amenaça del Quart Cinturó. Aquest treball va ser fruit d'un debat entre les diverses seccions locals del Vallès Occidental i la Sectorial de Política Territorial i Medi Ambient d’ERC. Un desdoblament de la C-243c, l’eliminació dels peatges, i la millora de la xarxa de ferrocarril són només algunes de les actuacions que posen en dubte la construcció del Quart Cinturó. Malauradament, aquest pla no s'ha pogut començar a executar. Jo crec que els motius són diversos, però bàsicament es poden resumir en dos. Un és que el precari sistema de finançament de la Generalitat de Catalunya, regulat pel nou Estatut, fa impossible que el Govern Català pugui engegar la construcció i millora de grans infraestructures de comunicació, o que es puguin aturar obres faraòniques com la que el Govern Espanyol pretén construir. L'altre és que tan el PSC-PSOE com CiU i el PP tenen un gran interès a construir el Quart Cinturó tal i com està projectat.

Agraïment

Voldria agrair a l’Anna Peña que m’hagi afegit als enllaços del seu bloc. L’Anna és la portaveu de les JERPV i al seu bloc hi podeu trobar reflexions d’una jove valenciana compromesa amb la independència dels Països Catalans.